Wijhe

From Heraldry of the World
Jump to: navigation, search
Logo-new.jpg
Heraldry of the World
Heraldiek van alle landen
Netherlands.jpg
Netherlands heraldry portal
Nederlandse heraldiek
Nederlandse gemeentewapens
Netherlands-flag.gif
(Dutch only/alleen Nederlandstalig)
(in English)

WIJHE

Provincie  : Overijssel
Opheffing  : 2001 Olst-Wijhe
Toevoegingen : -

I : 1 november 1898
"In goud een gebladerde en uitgerukte lindenboom van sinopel, vergezeld van 4 duiven in natuurlijke witte kleur, geplaatst 2 aan 2."

Wapen van Wijhe

Oorsprong/verklaring

Wijhe voerde tot het eind van de 19e eeuw geen eigen wapen. Aanleiding voor het aanvragen van een wapen was, net als bij diverse andere gemeenten, de bouw van een nieuwe vergaderzaal voor de Staten van Overijssel. In de ramen van deze zaal zouden de wapens van de diverse gemeenten opgenomen moeten worden.

De gemeente wendde zich vervolgens tot dhr Hoefer, directeur van het Overijssels Geschiedkundig Museum. Hij ontwierp een wapen, analoog aan de wapens van Bathmen en Holten, namelijk een gedeeld schild, met rechts de afbeelding van de Maagd Maria met kind, en links een plaatselijk symbool. In het geval van Wijhe stelde hij drie ossenkoppen voor, als symbool voor de vleesrokerijen ter plaatse. De Maagd Maria is het wapen van het kapittel van Lebuinius, die in de gemeente veel invloed hadden.

De gemeenteraad ging met dit ontwerp niet akkoord, aangezien er vrijwel geen katholieken meer in het dorp woonden. De ossenkoppen werden wel goedgekeurd. De ontwerper ontwierp met tegenzin een nieuw wapen, nu met 4 vogels. Een verklaring werd niet gegeven.

De gemeenteraad vond dit wel erg kaal en stelde voor de 'Dikke boom van Wijhe' op te nemen en de vogels eventueel te vervangen door een osenkop. Dit laatste gebeurde niet, de boom werd wel opgenomen. Dit wapen is uiteindelijk ook als gemeentewapen verleend. De oorsprong van de duiven is nog immer niet bekend.

De ontwerper bleef echter stug volhouden aan zijn oorspronkelijke ontwerp. In een vraaggesprek uit 1911, dus 13 jaar na de verlening van het wapen, gaf hij als beschrijving nog het wapen met de Maagd Maria en de ossenkoppen !

Wapen van Wijhe

Het wapen in de Koffie Hag albums +/- 1930
Wapen van Wijhe

Briefhoofd, +/- 1985

Until 1898 the municipality did not have its own arms or seals. In 1897 a proposal was made by the provincial historian, in a similar style as several other arms in the province. The proposal showed in the right half of the shield the H. Mary with child, the arms of the Lebuinius monastery in Deventer city, which owned most of the area in historical times. In the left half he proposed three bull's heads, symbols for the important meat industry in the municipality.

The council did not approve of the proposal, as there were no catholics in the village anymore. They liked the bill's heads. The new proposal, however, showed a linden tree with four birds, presented without explanation. The tree was later described as the Thick tree of Wyhe, an old three standing in the centre of the village.


Literatuur : anoniem, 1996 (Huis-aan-huis blad Reklamix, nr 17 (1996))