Westerlo

From Heraldry of the World
Jump to: navigation, search
Logo-new.jpg
Heraldry of the World
Wapens van alle landen
Armorial du Monde
Belgium.jpg
Belgian heraldry portal
Belgische wapens
Armorial de Belgique
Belgium-flag.jpg

WESTERLO

Province : Antwerpen
Additions : 1970 Tongerlo, Zoerle-Parwijs; 1977 Oevel

Wapen van Westerlo

Official blazon

  • (1819) Van lazuur, beladen met een kasteel van goud, op den voet van hetzelve zijn geplaatst, ter regter zijde een schild van goud met 5 palen van lazuur en ter linker een schild van goud beladen met een span te paard van lazuur, de schildjes gedekt met eene gouden kroon.
  • (1842) een blauw veld,met een gulden ongeslooten kasteel, met vyf torentjes ook van goud; waerop, in het onderste deel, ter regter zyde,een gulden schildeken met vier roode staeken, met eenen blauwen rand rondom getand, en ter linker zyde een gulden schildeken met het blauw beeld van St-Merten. De gezeyde schildekens gedekt met eene gulden kroone.
  • (1989) In lazuur een gemetselde burcht met vier hoektorens en een geopende poorttoren met neergelaten valbrug, waarachter links een slanke torenspits uitkomt, alles van goud; aan de voet van de rechter hoektorens een wapenschild: in goud vier palen van keel en een uitgeschulpte zoom van lazuur, het schild getopt met een kroon met drie fleurons van elkaar gescheiden door twee groepen van vijf parels, waarvan één verheven, van goud; aan de voet van de linker hoektorens een wapenschild: in goud een Sint-Martinus van lazuur, het schild getopt met een kroon met elf parels waarvan drie verheven, van goud.

Origin/meaning

The arms were granted on October 6, 1819, again on April 29, 1842 and confirmed on November 21, 1989.

The arms were first mentioned in 1644 and the above arms are identical to those of 1644. The arms show a castle gate with four towers. On the towers are two small shields; one with the three red bars of the Princes of Merode, the other with St. Martin, cutting his cloak for a beggar.

The estate and village of Westerlo became a possession of the Merode family in the 14th century and remained Lords of Westerlo until the 18th century. The church was a possession of the St. Martin chapter of the episcopal church of Utrecht, which also owned some other possessions in the village.

The arms were first granted in 1819. When the mayor applied for the arms, he only send the local seal. He did not provide an explanation or colours. The arms were thus granted in the Dutch national colours blue and gold, and the image of St. Martin was not recognised and just described as a person on a horse.

After the Belgian independence the arms were re-granted and the colours of the Merode shield were corrected. Also St. Martin was properly described.

Westerlo1.jpg

The arms from 1819
Westerlo2.jpg

The arms from 1842
Wapen van/Blason de Westerlo

The arms in the Koffie Hag/Café Hag albums +/- 1930
Wapen van/Blason de Westerlo

The arms on a police badge (source)


Literature : Servais, 1955; Anonymous : Van evers en heiligen - wapens en vlaggen van de gemeenten in de provincie Antwerpen. Antwerpen, 1998.