Ravenstein (Oss)

From Heraldry of the World
Jump to: navigation, search
Logo-new.jpg
Heraldry of the World
Heraldiek van alle landen
Netherlands.jpg
Netherlands heraldry portal
Nederlandse heraldiek
Nederlandse gemeentewapens
Netherlands-flag.gif
(Dutch only/alleen Nederlandstalig)
(in English)

RAVENSTEIN

Provincie  : Noord Brabant
Opheffing  : 2003 Oss
Toevoegingen : 1923 Deursen en Dennenburg, Dieden, Demen en Langel, Huisseling en Neerloon, 1941 Herpen

I : 16 juli 1817
"In zilver een raaf van sabel, staande op een steen van azuur. Het schild gedekt door een gouden kroon van 5 bladeren."

Wapen van Ravenstein

Oorsprong/verklaring

Het is een sprekend wapen, een raaf op een steen. Op het oudst bekende oude zegel van de stad staat een engel boven twee schildjes. Het (heraldische) rechterschildje bevat het wapen van Philip van Kleef, Heer van Ravenstein (1492-1527), links het wapen met de raaf op twee ronde stenen. Sinds de 16e eeuw wordt het Kleefse wapen meestal als wapen genoemd. In een 17e eeuws kastelenboek is de raaf weer aanwezig, nu echter zonder steen.

In het boek van Van der Aa (1839-1851) wordt als heerlijkheidswapen het wapen van Kleef vermeld en als stadswapen het wapen met de raaf, echter met een veld van keel.

De kroon is pas verschenen na aanvraag van de burgemeester in 1815.

Wapen van Ravenstein (Oss)

Het wapen op een kaart uit 1664 (bron)
Zegel van Ravenstein (Oss)

Een 16e eeuws zegel
Zegel van Ravenstein (Oss)

Een 19e eeuws lakzegel van de gemeente (foto Bauke Hüsken)
Wapen van Ravenstein (Oss)

Het wapen in de Oldenkott albums +/- 1910
Wapen van Ravenstein (Oss)

Het wapen in de Koffie Hag albums +/- 1930
Wapen van Ravenstein (Oss)

Briefhoofd, 1985 en 1995

In 1992 stelde de Noordbrabantse Commissie voor Wapen- en Vlaggenkunde voor de steen in het wapen te wijzigen in een ronde steen, dit omdat dit meer overeen komt met de voorstelling op de zegels. De gemeente heeft dit advies verder niet opgevolgd.

The arms are canting, a raven (Raaf) on a stone (Steen). The oldest known seal of the city dates from the late 15th century and shows two shields, one with the arms of the County of Kleef (Kleve), as the Counts of Kleef were Lords of Ravenstein (at that time it was Philip van Kleef, 1492-1527). The other shield showed a raven with two round stones. In the 16th century the arms are often shown only as those of Kleef, only in a 17th century book on castles, the raven appeared.

In a 19th century book the two arms appear again, the arms of Kleef for the Estate of Ravenstein, the raven as arms for the city itself.

The crown was added in 1815.

In 1992 the local provincial heraldic committee proposed to change the stone to a round stone, as on the original seal, but the city did not adopt this proposal.


Literatuur : vHam, 1983; vdBergh, 1878; Brekel, 1992